top of page

Dvě třetiny Čechů chtějí angličtinu už od 1. třídy. Děti by se měly učit hrou, ne psaním

  • Michal Balvín
  • před 4 dny
  • Minut čtení: 2

Výuka angličtiny už od 1. třídy základní školy má v české společnosti silnou podporu. Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos její zavedení podporují dvě třetiny veřejnosti. Zároveň si ale odborníci i rodiče uvědomují, že výuka cizího jazyka u malých dětí musí vypadat zcela jinak než u starších žáků. 

 

Děti ještě neumějí číst – angličtina musí být hravá 

„Angličtina do 1. třídy jednoznačně patří, ale její výuka musí být přizpůsobena věku dětí,“ vysvětluje Lukáš Tykal, jednatel Fraus Klett nakladatelství. Prvňáčci se totiž teprve učí číst a psát v češtině – písmena běžná v angličtině, jako je například „w“ nebo „x“, přicházejí až na konci školního roku. Proto odborníci doporučují využívat hravou formu výuky založenou na poslechu, opakování a mluveném projevu. Tento přístup je známý jako audio-orální metoda a napodobuje přirozený proces osvojování mateřského jazyka. 

 

Spokojenost s výukou roste, klíčová je interaktivita a učitel 

S výukou angličtiny na 1. stupni je spokojeno více než 70 % rodičů, z toho 30 % ji hodnotí velmi pozitivně. Oceňují především využívání interaktivních prvků, jako jsou videa, audio nahrávky nebo moderní technologie včetně umělé inteligence. Důležitou roli hraje také osobnost a styl vyučujícího, stejně jako kvalitní učební materiály. 

Naopak rodiče vnímají negativně nedostatek rodilých mluvčích (38 %) nebo přílišnou jednotvárnost hodin (23 %). Podle Lukáše Tykala je právě hravost, zábavnost a propojení s realitou klíčem k tomu, aby si děti angličtinu oblíbily. 

 

Změna v RVP: angličtina v 1. třídě povinně od roku 2027 

Zavedení povinné výuky angličtiny od 1. třídy je součástí širší revize rámcového vzdělávacího programu. Zatímco dnes se angličtina vyučuje od 3. třídy, nově ji budou školy moci zařazovat už od příštího školního roku dobrovolně a od září 2027 povinně. 

Jedná se o jednu z největších změn v novém rámcovém vzdělávacím programu. Klíčovou otázkou nyní je, jak se na tyto změny připraví samotní učitelé. „Budeme muset nabídnout pedagogům dostatečnou metodickou podporu a praktické příklady, jak angličtinu učit efektivně a přitom zábavně,“ říká Lukáš Tykal. 

 

Výzvy pro výuku jazyků: nedostatek učitelů a časté změny 

Průzkum zároveň upozornil i na největší překážky v efektivní výuce cizích jazyků. Téměř polovina respondentů (44 %) uvedla nedostatek kvalitních učitelů. Další problémy zahrnují časté změny ve vzdělávacích programech, nedostatečné využití moderních technologií a zastaralé osnovy. 

Revize RVP se zaměřuje právě na tyto oblasti a její úspěch bude do značné míry záviset na tom, jak dobře se podaří učitele na změny připravit. 

 

O průzkumu a Fraus Klett nakladatelství 

Výzkum se uskutečnil v dubnu na reprezentativním vzorku 1000 respondentů z celé České republiky prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. 

 
 
 

コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page